Nabídku sportovního vyžití v Jihlavě rozšiřují značené běžecké trasy lesoparkem Heulos. Barevné šipky v bílém poli na stromech značí, kudy vede která trasa.
Červená, modrá, zelená a žlutá trasa Velkým Heulosem a do budoucna ještě oranžová trasa Malým Heulosem. „To jsou běžecké trasy pro kondiční a rekreační běžce. Všechny mají rozdílné délky a náročnosti. Značené jsou nově i ve speciální aplikaci, kterou sportovci využívají pro měření svých fyzických aktivit. Město letos nechalo všechny trasy obnovit, “ uvedl mluvčí jihlavského magistrátu Radovan Daněk.
Trasy mají různou obtížnost.
Červený okruh je nejdelší a nejnáročnější, je dlouhý 3477 metrů a na trase zdoláte převýšení 68 metrů. „Žlutou trasu zvládnou bez problémů i děti. Okruh měří pouze 434 metry a má převýšení šestnáct metrů, “ uvedl náměstek primátorky pro sport Petr Ryška. Podle jeho slov se chystá ještě označení oranžového okruhu, které je náročnější kvůli nedostatku vhodných stromů, a tak budou značky na sloupech veřejného osvětlení nebo některých budovách. „Teď to aktuálně řešíme napříč městem, protože k umístění značek musíme mít souhlasy vlastníků nebo správců majetku, “ doplnil Ryška.
Historie běžeckých tratí sahá do roku 1965, kdy byly poprvé vyznačeny pro letní běžecké závody lyžařů běžců. Později byly trasy využívány pro tradiční závod seriálu Běžce Vysočiny Běh Heulosem. „Zároveň jsou však i četně využívány pro kondiční běhání zájemců z většiny věkových i výkonnostních skupin, “ popsal Martin Kratochvíl z jihlavského oddílu běžeckého lyžování. Ten se o trasy stará už od prvního vyznačení, tedy bezmála 60 let. Během celé této doby na nejdelší červené trase byla mimo několika nutných drobných modifikací vyplývajících z výstavby sídliště, letního kina či revitalizace lesoparku zachována základní koncepce jejího vedení.
V roce 2022 zajistilo statutární město Jihlava obnovu tratí včetně vytyčení nové oranžové trasy v části Malý Heulos. Už od doby vzniku jsou tratě značeny podle délky žlutým, zeleným, modrým a červeným rovnoramenným trojúhelníkem na bílém podkladu. Aktuálně obnovené trasy jsou zcela totožné od roku 1981, kromě závěrečné části, která byla změněna z důvodu odtrubnění Jihlávky u letního kina, a prodloužení červené trasy směrem k SK Jihlava v důsledku již nevyhovujícího seběhu k řece Jihlávce.